Toet toet! Kedeng kedeng!

15 november 2017 - Olomouc, Tsjechië

Nog minder dan 2 maanden! Ik houd het gewoon niet meer bij. De tijd gaat zo snel hier, en ik heb het gevoel dat ik nog lang niet genoeg gedaan en gezien heb hier. Voor de lezers: als je op het kopje "Kaart" klikt, komt er een kaartje tevoorschijn waarop alle plaatsen staan die ik bezocht heb en daaronder hoeveel kilometers ik tot nu toe afgelegd heb; ik heb niet stil gezeten! Treinen is in dit land sowieso fantastisch, omdat alle trein bedrijven hier, inclusief de staatstreinen, supergoedkoop en luxe zijn.

Afgelopen week is Kai hier geweest, en dat was wel heel erg fijn! We hebben samen Praag, Šternberk, Ostrava en Olomouc bezocht. Het was lastig om hem afgelopen zaterdag weer uit te zwaaien, maar de gedachte dat ik nu over de helft van mijn uitwisseling heen ben, helpt wel.

Aankomend weekend ga ik voor het eerst het land uit sinds ik aangekomen ben: ik ga naar Wenen! Zaterdag is het ComicCon in Wenen en zondag ga ik samen met een vriendin daar de stad verkennen, dus daar heb ik superveel zin in! Daarnaast heeft Wenen twee grote voordelen voor mij: ik spreek Duits, dus ik zal voor het eerst weer een taal op straat horen die ik versta, en daarnaast valt het in de eurozone! Het zijn maar kleine dingetjes, want in Tsjechië red ik me nu met de simpele dingen ook wel in het Tsjechisch, maar toch lijkt het me wel fijn om even mee te maken! En ik reis zondagavond terug naar huis met een Russische trein! De trein waar ik dan in zit, rijdt door naar Moskou, haha! Ik mag helaas enkel in de Tsjechische wagons komen, maar ik verzin wel een smoesje om éventjes in de Russische wagons te kunnen spieken. Dat ik op zoek ben naar de restauratiewagon ofzo...

Ik heb besloten om toch voor kerst al terug naar Nederland te gaan, omdat al mijn tentamens uiteindelijk toch vóór de kerstvakantie gegeven worden. De planning is om, als ik Flixbus geboekt krijg, op 23 december in de ochtend in Amsterdam aan te komen. Ik wilde oorspronkelijk met de trein, maar vanwege de werkzaamheden aan het spoor in Duitsland en de hoge prijzen met het winterseizoen, moet ik uiteindelijk toch Flixbus nemen.

Aan de ene kant mis ik Kerstmis hier dan, maar Olomouc is nu al in een magische stad aan het veranderen! De kerstboom op het plein staat al en ze zijn verder de kerstkraampjes aan het opbouwen. Op 23 november wordt het plein "officieel" geopend voor de kerst! Daarnaast rijdt de Coca Cola-truck rond door Tsjechië, en op 9 december komt die in een klein stadje in de regio langs. Daar ga ik natuurlijk sowieso naartoe!
En het is nu wachten op de eerste sneeuw! De meeste Tsjechen zeggen dat het normaal gesproken pas in januari komt, maar het heeft afgelopen nacht al 2 graden gevroren! :D Dus ik denk/hoop dat het nu toch wel snel gaat komen...

School gaat ook nog steeds keihard door; ik heb nu 3 essay opdrachten gekregen waar ik lekker mee aan de slag kan. Maar het blijft leuk, en het is ook wel gaaf dat ik vanuit school naar conferenties kan over voormalige Soviet-landen (wat goed binnen mijn vakkenpakket past). Dat soort kansen krijg ik in Nederland niet zomaar!

Ik moet nog een gigantische hoeveelheid aan foto's uitsorteren, zodra ik daarmee klaar ben, komen die ook online!

1. Opa Hans:
    15 november 2017
    hoi Marieke,
    fijn om weer zo'n enthousiast verhaal van je te lezen! Ik vind je een kanjer omdat ik haast voel hoe je alles, studie, taal, cultuur in je op neemt. Dat heb je dan toch maar mooi allemaal meegemaakt. Dat nemen ze je nooit meer af!
  2. Diana Klaassen:
    17 november 2017
    Lieve Marieke,,
    Wat ben je toch lekker bezig.
    Jouw verhalen lezen alsof ik er zelf bij ben. Ik ben trots op je!! Je doet het zo goed; studeren, werken en cultuur snuiven!!
    Geniet nog daar en tot snel.
    Liefs, Diana
  3. Jolanda plasman:
    17 november 2017
    Weer een leuk verhaal en ik heb ondertussen ook de foto's gezien waar ook leuke van kai bij zitten
    Veel succes en tot snel
    Dikke knuffel jolanda