Walking in a Winter Wonderland (Nouja, soort van)

30 november 2017 - Olomouc, Tsjechië

HET SNEEUWT!!! :D
Toen ik vanmorgen wakker werd, sneeuwde het voor het eerst daadwerkelijke sneeuw. Maar de grond is nog niet bevroren, dus het blijft nog niet liggen. De voorspelling is echter wel dat het in de loop van deze week nog -12 wordt, dus dat moet wel goed komen!
Ik heb al even niks meer van me laten horen, dus hier een samenvatting:

Het weekend van 18 en 19 november ben ik dan eindelijk naar Wenen geweest! En het was he-le-maal het einde! Zaterdag ben ik samen met Mart'a, een Tsjechische vriendin, naar ComicCon geweest. Het was heel gaaf, ik was er nog nooit geweest. Het waren meerdere zalen die helemaal vol stonden met merchandise en mensen verkleed als Harry Potter, Stormtroopers, Deadpool, Superman, Wonderwoman, Star Trek, etc. We hebben bij iedere kraam staan zwijmelen van de goeie cosplay en de gezelligheid was goed aanwezig!
Ik heb Wenen zelf zaterdag niet echt gezien, totdat we, net nadat het donker werd, de metro uit kwamen en we recht voor het operagebouw in een prachtig verlicht Wenen stonden! De volgende dag heb ik samen met Kristýna, een ander Tsjechisch meisje dat Nederlands spreekt, Wenen verkend. Zij doet haar uitwisseling daar en kon me dus mooi vanalles uitleggen! Wenen is überhaupt supermooi, met alle spierwitte klassieke gebouwen en standbeelden, maar met kerst is het al helemaal fantastisch! Op iedere hoek van de straat staat een kerstmarkt en overal hangen kerstlichtjes. Wenen was sowieso voor mij wel fijn, omdat ik even de Tsjechische chaos uit was. Het was echt een verademing om een taal om me heen te horen die ik zelf ook spreek en gewoon weer even EURO'S in mijn handen te houden! Het was wat minder dat alles daar rond de Nederlandse prijzen ligt, maar ik kon in ieder geval iets makkelijker inschatten wat ik betaalde...
Duits is niet mijn favoriete taal, maar Wenen voelde toch wel een héél klein beetje als thuiskomen. Je merkt gewoon het verschil tussen landen in en buiten de Eurozone.
Zondagavond had ik de trein terug, en ik heb de vorige keer verteld dat ik een half-Tsjechische, half-Russische trein had moeten hebben. Maar het Russische gedeelte van de wagons reed niet! :( Ik zat uiteindelijk in een heel kort Tsjechisch treintje. Op de rails kun je wel heel goed zien hoe de landen van elkaar verschillen, trouwens. Het laatste kleine dorpje vóór de grens met Tsjechië had nog gewoon een net onderhouden station, in tegenstelling tot het eerste dorp in Tsjechië, waar het eerste stationnetje erbij ligt alsof het nog van de middeleeuwen is.
Maar goed, dat was in elk geval een heel geslaagd weekend!

De week daarna was relatief rustig, met uitzondering van de donderdagavond, toen de kerstmarkt van Olomouc geopend werd. Het Facebook evenement gaf aan dat meer dan 5000 mensen zich aangemeld hadden en het plein stond inderdaad helemaal vol! Nadat de klok 6 uur luidde, gaf de burgemeester een toespraak en werd er afgeteld, waarna de lichtjes in de boom aangingen! Dat was echt een magisch moment! Het hele plein stond te juichen en iedereen ging warme punch halen terwijl er concerten plaatsvonden op het plein, wat een supergezellige sfeer gaf. Sindsdien worden er ieder weekend wel concerten van Tsjechische artiesten gegeven.

Verder ben ik afgelopen week bezig geweest met leren voor de tentamens en essays schrijven. Ik heb afgelopen maandag en dinsdag mijn eerste 2 tentamens gehad en 2 essays ingeleverd, en daar heb ik wel een goed gevoel over! Als het goed is, krijg ik volgende week de cijfers te horen, dus ik ben benieuwd!
Volgende week heb ik nog een aantal tentamens en een essay deadline, dus daar ben ik nu heel druk mee bezig.

Aankomend weekend kan ik wel even rust nemen. Dan zoek ik een half-Nederlands, half-Tsjechisch meisje, Lenka, op bij haar ouders in het Reuzengebergte. Ik ben heel benieuwd hoe het er daar uit ziet!
Het is overigens wel grappig dat ik zoveel Tsjechen tegenkom die een associatie hebben met Nederland; de één heeft haar uitwisseling in Nederland gedaan, de ander studeert de taal en weer een ander komt er vandaan!

Ik merk wel dat ik heel erg aan Tsjechië gehecht ben geraakt, en het is zeker mijn tweede thuis geworden. Ik ben heel blij dat ik binnenkort weer terug naar Nederland ga en mijn familie en vrienden weer kan zien, maar ik zal het ook wel moeilijk vinden om dit land na 4 maanden weer achter te moeten laten.

Ik heb inmiddels weer wat foto albums toegevoegd van de plekken die ik heb gezien en hieronder staan wat linkjes van filmpjes die ik heb gemaakt:

Opening van de kerstmarkt in Olomouc:

Tsjechische volksmuziek:

Kerkklokken in Šternberk:

En een algemeen filmpje met beelden van Olomouc, dat door iemand anders gemaakt is: