Bijna halverwege!

27 oktober 2017 - Olomouc, Tsjechië

Ik krijg het gevoel dat hoe langer ik op uitwisseling ben, hoe sneller het gaat! Ik heb inmiddels al 6 lesweken gehad!

School is pittig omdat ik best wel grote onderwerpen volg en de politiek van landen als Rusland, Ukraïne en Turkije zo controversieel is, maar ik geniet er nog steeds heel erg van. Dit zijn ook wel vakken die ik in Nederland niet zomaar zou krijgen. Ik krijg ook les vanuit soms hele andere standpunten dan docenten in Nederland zouden hebben. Daar leer ik voornamelijk dat alle landen democratisch en "Westers" moeten worden; hier leer ik dat democratie een Oosters land compleet af kan breken, omdat het niet bij de cultuur past, en zo'n land dus misschien nog wel beter af is als communistisch land.

In het algemeen zijn de meningen alleen al in Tsjechië heel anders van die in Nederland. Ik had gisteren een discussie met mijn huisgenoot, naar aanleiding van zijn opmerking dat Nederland zó ontzettend liberaal is. Het homohuwelijk is hier namelijk bij wet verboden; je mag enkel een geregistreerd partnerschap hebben. Ik legde aan hem uit dat dit heel vervelend kan zijn voor homoseksuelen, omdat trouwen op psychologisch gebied heel anders aan kan voelen dan een partnerschap. En hij kon daar met zijn hoofd niet bij. Want "ze mogen toch samen zijn?" We begrepen elkaar wel, maar we konden ons niet in elkaars meningen verplaatsen. De Tsjechen, hoe pijnlijk ook om te zien, komen best racistisch over soms. Vluchtelingen worden niet toegelaten, "want het zijn allemaal dieven en terroristen" (nu denken de Nederlanders dat soms ook, maar bij ons is het bij lange na niet zo extreem), donker gekleurde mensen zie je hier overigens ook niet veel. Vaak zijn het dan uitwisselingsstudenten. En er zitten veel zigeuners in dit land, die vreselijk verafschuwd worden door de Tsjechen. Het is heel raar om kinderen van rond de 8/10 jaar op straat te zien roken en energydrink te zien drinken, maar dat is heel normaal hier. Er wordt niet goed voor die kinderen en families gezorgd hier. De zorg voor de zigeuners wordt enkel opgepakt door vrijwilligersorganisaties. Maar ik krijg het gevoel dat het "altijd de fout van de zigeuners is", wat dit dus best wel een schrijnende situatie maakt.

Er zijn hier vorige week verkiezingen geweest voor het parlement. De mensen konden op vrijdag en zaterdag stemmen, en de uitslagen zijn niet erg mooi...
De winnaar is een populist die ruim 2 miljoen euro van de EU verdonkeremaand heeft. Naast zijn partij zijn de zwaar racistische partij (geleid door een Japanner!) en communistische partij flink in de peilingen gestegen. Dus Tsjechië heeft, in tegenstelling tot Nederland, toch wel een iets te groot voorbeeld aan de VS genomen, ben ik bang.
Maar goed, het dagelijks leven verandert er hier niet direct op. De verkiezingsposters zijn verdwenen, supermarktmedewerkers verdienen nog steeds te weinig, en ik moet nog steeds heel hard rijdende auto's ontwijken omdat de fietswetten hier andersom werken van die in Nederland.

Over werken gesproken: ik heb een BAAN!! Ik ben aangenomen bij een Ierse pub, genaamd Temple Irish pub, op dinsdag- en vrijdagavonden. En het past nog eens precies met mijn schoolrooster ook!
Het is een hele gezellige pub met leuke collega's (die nog Engels spreken ook), en zelfs wanneer ik er in het Engels of gebrekkig Tsjechisch niet aan uit kom, zijn de gasten wel heel aardig tegen me! Het is niet makkelijk om hier een baan te krijgen als je geen Tsjechisch spreekt, maar ik denk dat het scheelt dat mijn baas Egyptisch is en dus iets meer open-minded is...

Mijn Tsjechisch gaat heel gestaag een beetje vooruit, maar ik moet heel erg wennen aan de uitspraak en ik ben verbaasd dat ik mijn tong nog niet gebroken heb! We zijn nu ook aan de grammatica begonnen en het is echt een breinbreker!

Afgelopen maandag hebben we een nationale presentatie over Nederland gegeven met een aantal van de andere Nederlanders hier! ESN, de organisatie voor uitwisselingsstudenten, organiseert deze presentaties voor alle landen die hier zijn en die willen presenteren. Ik vond het persoonlijk heel leuk dat we ons kikkerlandje konden presenteren, en we hebben er hele goede reacties op gehad! Daarnaast hadden we natuurlijk hutspot met rookworst, stroopwafels, drop, kaas en weet ik wat allemaal klaarliggen, en het was allemaal zó op! Dus dat was geslaagd!

Ik heb trouwens een kaaswinkel gevonden hier die voor zo'n 50% aan Nederlandse kazen verkoopt! Old Amsterdam, Leerdammer, Goudse, etc. liggen er allemaal tussen! Het blijft me verbazen hoeveel Nederlandse producten je hier kunt krijgen!

Volgende week nog een weekje school en dan komt mijn vriend hierheen!!! :D

1. Mama:
    27 oktober 2017
    Mooi verhaal lieverd! En leuke foto's van de dierentuin. Welke is Sander??? 😂
  2. Hans:
    27 oktober 2017
    Leuk verhaal Miek!
    Ik krijg. Een goed beeld van wat je meemaakt.
    Hans
  3. Kristyna, een meisje uit Tsjechie:
    28 oktober 2017
    Nee, nee, nee. Ik zou graag zeggen dat voor Tsjechische kinderen 8-10 is niet "normaal" om te roken. Dat zijn kinderen uit sociale zwak families.
    "De zorg voor de zigeuners wordt enkel opgepakt door vrijwilligersorganisaties." Nah we hebben een staat bureau van sociale zekerheid die voor kinderen en non-functionele families zorgen. Maar de thema "de zigeuners en hun leven vs. de meerderheid" is heel complex en het is bijna onmogelijk om te zeggen wie is "schuldig". Deze probleem is hier lange decennias. Wat was eerst een kip of een ei?
    "De Verkiezing" Als veel veel andere mensen die ik ken, zijn we geschokt dat iemand zo racistisch en radicaal wordt verkiezen. Hij ook stal de geld uit zijn vorige partij (een meer dief, oeps). Nee, Ik snap het helemal niet.
    De mensen die uit de buitenland verkozen, kozen deze partij bijna niet (rond 1%) Dus alsjeblieft denk niet dat we blij met de verkiezing zijn. We zijn geschokt en teleurgesteld. We hoop dat niemand uit de grotere partijen met de partij van heer Okamura wilt niet te samenwerken.
  4. Marieke:
    28 oktober 2017
    Ik snap dat ik hier een gevoelige snaar raak, maar ik leg hier mijn beeld en ervaringen van Tsjechië uit. Wat betreft de zigeuners: ik ben in overleg geweest met een coördinator die veel weet van het vrijwilligerswerk omtrent zigeuners, en waar we samen op uit kwamen, is dat er op psychologisch gebied echt iets niet goed gaat met het grootste deel van de zigeuners. Ik heb het niet over welvaart, want ik weet dat ze staatssteun ontvangen.
    Wat betreft de verkiezingen: blijkbaar is er toch een gigantische groep die voor deze radicale partijen kiest, anders waren ze niet zo hoog in de peilingen uitgekomen.
    Ik heb deze tekst niet random geschreven, integendeel, ik doe hier uitgebreid onderzoek naar. Dus het is niet alsof ik nu nutteloze kreten aan het uiten ben. Als studerend politicologe is het juist de bedoeling dat ik dit soort onderwerpen aan de kaak kan stellen.
  5. Hetty Barendregt:
    2 november 2017
    Wat leuk om te merken dat je de verschillen tussen de verschillende landen zo duidelijk waarneemt. Dat is 'inzicht' krijgen, zou ik zo zeggen.
    Het idee van Democratie is in het Westen door de eeuwen zo gegroeid, geef andere landen met andere culturen ook de ruimte en de tijd ander gaan dingen zeker niet werken.