Tsjechisch met een zachte G

15 oktober 2017 - Olomouc, Tsjechië

Ik zit nu anderhalve maand in Tsjechië, en ik kan nu toch wel echt zeggen dat ik gewend ben aan het idee dat ik hier woon. De afgelopen twee weken is de heimwee ver gezakt en ben ik volop in de boeken gedoken. De studie is zwaar, maar is het absoluut waard!

Ik heb nu ook een FIETS!! Als dat me nog niet thuis laat voelen, weet ik het ook niet meer...
Het is het meest krakkemikkige barrel waar ik ooit op gereden heb, hij is niet erg comfortabel en had geen licht en bel toen ik hem aanschafte, maar hij rijdt! De banden zijn goed, hij kan de kinderkopjes in het centrum aan zonder dat het stuur blokkeert en ik heb hem voor een prikkie gekocht, dus je hoort mij niet klagen!
En uit ervaring met de uitwisselingsstudenten in Nederland weet ik dat een krakkemikkige tweedehands fiets gewoon hóórt bij de typische uitwisselingsstudent!

Ik ben sinds vorige week ook Tsjechisch gaan leren, en het is MOEILIJK!! Vooral de uitspraak is pijnlijk... Máár! Tsjechisch gebruikt de zachte G! Dus die zuidelijke zachte G uit Brabant komt me toch maar even goed van pas. Ik krijg één-op-één les van een docent, en het is er één die me goed hard door de stof heen trekt, dus daar ben ik wel heel blij mee. Ik heb me nog niet op de zeven naamvallen gestort, maar ik weet dat die wel een uitdaging gaan worden. Ik ben namelijk ook nooit goed geweest in de Duitse naamvallen. Aan de andere kant is de Tsjechische grammatica dan wel weer zo ingericht dat er maar drie tijden zijn: de verleden, tegenwoordige en toekomende tijden. Daarnaast, omdat het een Slavische taal is, maakt zinsbouw niet veel uit en lidwoorden bestaan niet, dus daar kan ik in ieder geval al niet de fout mee in gaan!

Verder doe ik nu al drie weken mee met een bijbelgroep elke vrijdagavond. Dan eten we met zijn allen en doen we bijbelstudie. Één keer in de maand houden ze een Engelse viering, en dat was vandaag voor het eerst dit semester. Ik geniet heel erg van de mensen in die groep. Het zijn hele lieve, vrolijke mensen, waar ik heel goed mee op kan trekken.

Ik doe zo tussendoor ook nog leuke dingen als kastelen bezoeken en ik ben naar een ijshockeywedstrijd geweest tussen HC Olomouc and Sparta Praha. Dat heb ik natuurlijk wel in stijl gedaan d.m.v. mijn eigen jersey van het team van Olomouc!

Helaas gaat het met mijn gezondheid even iets minder; ik ben een ontsteking aan mijn luchtpijp opgelopen deze week. Ik ben langs de huisarts geweest en heb medicatie meegekregen die wel goed helpt en de ontsteking trekt gelukkig snel weg. Qua medische zorg is het hier gelukkig wel goed geregeld. De huisarts waar ik nu naartoe ben geweest, werkt samen met de universiteit, dus ik hoefde niets voor te schieten en de uni stuurt de nota door naar mijn zorgverzekering! De huisarts was wel net iets té bereid om antibiotica voor te schrijven... Dat schijnt hier heel normaal te zijn, maar is niet geheel logisch als het geen bacteriële infectie is. Ik heb de antibiotica geweigerd en heb andere, zachtere medicatie meegekregen.

Wat ik heb, hangt hier overigens in de lucht. Er zijn op dit moment heel veel mensen met een soortgelijke ontsteking/pijn aan hun longen of luchtpijp. Zeg maar net zoiets als wanneer er griep in de lucht hangt in Nederland, is dat hier een virale ontsteking zoals de mijne... Ik heb me laten vertellen dat de Tsjechen heel ongezond leven. Dat wist ik al wel, maar blijkbaar zijn de producten hier nóg ongezonder dan in Nederland; het vlees dat hier verkocht wordt, is bijvoorbeeld niet altijd vers, maar afvalvlees dat uit het Westen komt...!! Tsjechië is zeer zelfvoorzienend in goederen, maar het vlees is daar blijkbaar een uitzondering op. Hetzelfde geldt voor producten zoals bijvoorbeeld Nutella: de Nutella die je hier kunt krijgen komt uit dezelfde fabriek, maar wordt op een goedkopere manier geproduceerd, en ik gok omdat de prijzen hier lager liggen. Dat betekent dat het hier anders smaakt en nóg ongezonder is dan in West-Europese landen. Er zijn meerdere berichten dat Centraal en Oost-Europese lidstaten van de EU deze verschillen in producten op dit momenten aan proberen te pakken.
Het leven hier is verder prima en gewoon veilig, maar ik moet dus wel écht goed letten op wat ik eet...

Komende week ga ik wel weer een hele leuke week tegemoet, want mijn beste vriend komt deze kant op!! :D (Samen met een nieuwe lading karamel-stroopwafels en rookworsten).

Tot de volgende!

1. Mama:
    15 oktober 2017
    Mooi verhaal lieverd! En inderdaad goed op jezelf passen! Knuf, mama.
  2. Hans:
    16 oktober 2017
    Fijn om te lezen. Dat je al een beetje tjechie aan het worden bent. Mooi dat je goed contact hebt met het religieuze groepje.